W ostatnich latach bardzo dużą popularnością cieszą się suplementy diety – białko w proszku dla sportowców, skrzyp i pokrzywa dla chcących przyspieszyć porost włosów czy połączenie kilku ekstraktów naraz w jednej kapsułce dla tych, którzy lubią o siebie kompleksowo dbać. Jednym z nich jest też kolagen, którego popularność wzrasta z roku na rok. Jako składnik jest już obecny w naszym organizmie, jednak nie u każdego w prawidłowej ilości. Jak rozpoznać niedobór kolagenu i co daje picie go?

Niedobór kolagenu – co warto wiedzieć?

Zmarszczki pojawiające się z wiekiem, rozstępy czy cellulit – znasz to? Ich podstawową przyczyną jest utrata jędrności skóry, za którą odpowiedzialny jest właśnie kolagen. Ten podstawowy składnik tkanki łącznej tworzy tzw. włókna kolagenowe, które znów są budulcem kości, stawów, ścięgien czy skóry; muszą one być rozciągliwe oraz odporne na urazy mechaniczne.

Odpowiada on także za utrzymanie prawidłowego poziomu nawilżenia skóry, a kiedy nam go ubywa – pojawiają się pierwsze zmarszczki, kości nie są już tak mocne oraz skóra staje się wiotka. Ludzki organizm systematycznie odbudowuje włókna kolagenowe, jednak badania dowodzą, że od 26. roku życia człowieka wytwarzanie kolagenu zaczyna się drastycznie zmniejszać.

Wybierz swój idealny kolagen

Najczęstszym czynnikiem powodującym niedobór kolagenu jest proces starzenia się organizmu, któremu niestety nie jesteśmy w stanie zapobiec. Niedoboru tego składnika można także doszukiwać się pośrednio w braku niektórych witamin i minerałów – jak witamina C, E oraz A. Nie pomaga nam także promieniowanie UV, i nie chodzi jedynie o bardzo słoneczne, wiosenno-letnie dni. Należy pamiętać, że promieniowanie występuje także wtedy, kiedy słońce ledwie przebija się przez chmury lub nawet kiedy jest kompletnie niewidoczne dla oka. Alkohol i papierosy także nie pomagają nam, jeśli chodzi o produkcję kolagenu. Jak widzisz wiele czynników przyczynia się do niedoboru kolagenu, jednak częściowo jesteśmy w stanie temu zapobiec.

Co daje picie kolagenu i jaki kolagen wybrać?

KolagenJak wspomniałam wyżej, popularnym ostatnio suplementem diety (zwłaszcza wśród pań) jest kolagen. Wiele z nas wierzy w jego magiczne, odmładzające moce, a także w poprawę stanu paznokci czy włosów. Nie jest to oczywiście błąd, jednak należy pamiętać o jednym: czasu nie cofniesz. Te zniszczenia i ubytki, które już powstały w Twojej skórze, możesz jedynie próbować nieco spłycić i zapobiec nowym. Jeśli liczysz na całkowite zniknięcie zmarszczek, będziesz zawiedziona.

Nie mam jednak na myśli, że suplementacja kolagenem nie działa – wręcz przeciwnie! Z pewnością zobaczysz efekty i choć może na początku nie będą wyjątkowo spektakularne, warto cierpliwie poczekać. W końcu żadne witaminy przyjmowane „od wewnątrz” naszego organizmu nie działają od razu.

Picie kolagenu pomoże Ci nie tylko w złagodzeniu oznak starości – ma także wiele innych zalet. Po pierwsze, warto stosować kolagen, jeśli dokuczają Ci bóle mięśni lub stawów. Po drugie, pomoże on również w menopauzie. Natomiast, jeśli planujesz ciążę i obawiasz się rozstępów, zacznij pić kolagen już kilka miesięcy przez planowanym „zajściem”. Pamiętaj, że nie zaleca się suplementacji kolagenem kobietom w ciąży. Jeżeli chcesz zapobiec pierwszym zmarszczkom, warto rozpocząć kurację już około 24. roku życia – pamiętaj, że lepiej zapobiegać, niż leczyć.

Jeśli chodzi o wybór kolagenu, dużą popularnością cieszy się kolagen rybi, ponieważ jest najbardziej zbliżony do kolagenu ludzkiego. Pozyskiwany ze skór ryb morskich kolagen nie stanowi żadnego zagrożenia dla zdrowia, a zalecana dzienną porcję można spożywać nie tylko z wodą, ale także dodać do koktajli, napojów czy jogurtów.

 

Autor: