Ostatnimi czasy najpopularniejszym trendem żywieniowym jest dieta bezglutenowa. Niektórzy wychodzą z założenia, że bez niego czują się lepiej, zdrowiej i lżej. Dzisiaj o tym, czym jest mąka bezglutenowa i jakie istnieją rodzaje.

Najbardziej obciążeni i narażeni na działanie glutenu są chorzy na celiakię, czyli nietolerancję glutenu, lecz występuje ona jedynie u 1% całej populacji.

Warto wiedzieć, że słynny gluten to składnik występujący głównie w ziarnach zbóż, np. pszenicy lub jęczmieniu. Często wychodzimy także z założenia, że jeśli chodzi o zdrową i bezglutenową żywność, najlepiej przyrządzić ją samemu, aby mieć 100% pewności, że nie będzie zawierała niechcianych składników. Jaką więc mąkę wybrać, żeby zrobić przepyszne bułki czy chleb bezglutenowy?

Mąka gryczana

Tą mąką powinny zainteresować się także osoby obciążone cukrzycą, ponieważ z racji swojego niskiego indeksu glikemicznego, mąka gryczana znalazła zastosowanie jako regulator poziomu cukru we krwi. Oprócz tego jest ona świetnym źródłem białka oraz błonnika, wspomoże więc proces trawienia i obniży poziom cholesterolu.

Dzięki zawartości fosforu oraz cynku skutecznie obniża poziom ciśnienia we krwi, a wysoka zawartość miedzi ochroni DNA przed uszkodzeniami, jak i zapobiega powstawaniu komórek rakowych. Doskonale nada się do ciasta na pierogi, naleśniki oraz do wypieku chleba.

Mąka ryżowa

Pozyskiwana jest z ryżu białego lub brązowego, stąd analogicznie jej kolor – biały lub brązowy. Dzięki zawartemu w niej błonnikowi pomoże osobom cierpiącym na zaparcia. Mąka ryżowa zawiera bardzo dużo witamin z grupy B, magnez, żelazo oraz cynk.

Co ciekawe, możesz zrobić ją sama w domu. Wystarczy wysokoobrotowy blender lub maszynka do mielenia kawy i ziarenka wybranego przez Ciebie ryżu. Pamiętaj, aby mielić do momentu, w którym uzyskamy odpowiednią konsystencję, czyli konsystencje mąki.

Mąka kukurydziana

Jak sama nazwa wskazuje, produkowana jest z ziaren kukurydzy. Jest jedną z najtańszych mąk bezglutenowych dostępnych na rynku. Zawiera witaminę A, E, selen, fosfor oraz potas.

Jest świetnym antyoksydantem, zapobiega awitaminozie, a zawarte w niej witaminy i mikroelementy zwiększają odporność organizmu. Potrawom dodaje puszystości oraz pięknej, żółtej barwy. Można używać jej do niemalże wszystkich dań.

Mąka orkiszowa

Można powiedzieć, że orkisz i pszenica to jedna rodzina. Różnica tkwi w tym, że orkisz nie został poddany żadnym modyfikacjom i nie oddziałuje na organizm negatywnie. Bogata w niacynę, tiaminę i witaminę B3, tak jak mąka gryczana kontroluje poziom cukru we krwi i obniża poziom cholesterolu. Zmniejsza także ryzyko powstawania raka jelita grubego.

Mąka owsiana

To kolejny rodzaj mąki, który możesz przygotować w domu – wystarczy zmielić płatki owsiane na drobny pył. Zawiera wszystkie składniki wymienione w poprzednich rodzajach mąki, takie jak białko, błonnik, magnez, potas, selen. Dodatkowo, posiada również wysoką zawartość flawonoidów oraz saponinów, które działając moczopędnie zapobiegają powstawaniu kamicy nerkowej. Oprócz tego, mąka owsiana ułatwia proces trawienia, a także ma niski indeks glikemiczny.

Mąka jaglana

Jeżeli cierpisz na infekcje drożdżakowe, koniecznie włącz do swojej diety mąkę jaglaną. To nic innego jak efekt zmielenia kaszy jaglanej – która, dzięki działaniu zasadotwórczemu, jest bardzo pomocna w profilaktyce nowotworowej. Wysoka zawartość lecytyny pomoże także na problemy z pamięcią, a właściwości oczyszczające pomogą w detoksykacji organizmu. Zawiera ona także bardzo dużo soli mineralnych, krzemionki i witamin z grupy B.

Bezglutenowa mąka pszenna

Wygląda to jak zaprzeczenie mojej pierwszej tezy, że gluten pochodzi między innymi z ziaren pszenicy. Istnieje także bezglutenowa wersja mąki pszennej, używanej przez większość z nas niemalże codziennie. Zachowuje ona właściwości mąki z glutenem, ale jest on wypłukiwany w trakcie produkcji. Można ją stosować normalnie,  tak jak zwykłą mąkę pszenną do wszystkiego rodzaju wypieków czy zagęszczania zup.

Autor:

Cześć, jestem Justyna! Fascynuje mnie piękno, które widzimy codziennie i ludzie. Lubię śledzić aktualne trendy, ale nie podążam ślepo za modą. Nie rezygnuje też ze swojej indywidualności i pomogę zachować Ci Twoją. Testuję, opiniuję i radzę.